Влияе е ли маслото на икономията на гориво?

 

Нека обаче видим как става това

 

 

Маслата водят до по-ниско триене

Има множество хватки за намаляване на триенето от моторните масла. Нека погледнем какво се трие най-често в двигателя?

  • Клапани и разпределителен вал
  • Бутала, сегменти и цилиндров блок
  • Колянов вал и мотовилки

Най просто обяснено моторното масло образува тънък филм между всеки от горепосочените елементи и така ги предпазва от триене. За да се засили този ефект се слагат и различни присадки в моторното масло. Естествено освен запазване на двигателя, тези функции на моторните масла водят и до по-високо КПД на мотора и респективно по-нисък разход.

 


Как се проверява това? Лесно, с провеждане на експерименти.

Най-често се прави модел и се тестват както отделни връзки между няколко детайла, така и се тестват цели агрегати. Само и единствено тогава може да се даде заключение са една или друга присадка.

 

За добрите резултати на моторните масла

Основен елемент е вискозитетът! Той намалява амортизацията на мотора в различите режими на работа! Неговото стареене също е от значение.

Основно обаче може да се отбележи, че за икономията на гориво, моторните масла имат следните способности:

1.      За базовите моторни масла – трябва да има максимално висок индекс вискозитет. Без обаче да се прави компромис с неговата сособност да прониква там, където е необходимо. Моторното масло не трябва да се поддава на окисляване

2.      Подобрители на смазването в маслото, подобрители на индекса за вискозитет – трябва да се знае, че тези присадки не са много устойчиви на работа в различни температурни диапазони.

3.      Противо окислители – само с тях моторното масло може да запази характеристиките си по-дълго време. Окисленото масло не върши работа.

4.      Намаляване на износването – редица от добавките си взаимодействат, така се получава защитен филм и предпазва от износване. Също така освен по-малкото съпротивление от триене, ефект се получава от по-малко износения двигател. Не е тайна, че колкото е по-запазен мотора има по-висока компресия и по-нисък разход.